Mooiere foto’s maken tijdens feesten en gebeurtenissen. (Bron: Canon)
Een huwelijk of receptie. Een uitbundige beachparty of een spectaculair concert. Een plechtige of misschien wel droevige gebeurtenis. Er zijn aanleidingen genoeg te bedenken waarvoor mensen om een speciale reden bijeenkomen. Situaties waarin alles draait om emotie, van welke soort dan ook. Momenten die vragen om indringende fotografie. Hier vind je een aantal praktische tips om je camera succesvol te gebruiken onder uiteenlopende (feestelijke) omstandigheden. En suggesties om op een creatieve manier meer uit de omgeving te halen, uit de aanwezigen én uit jezelf.
1. Geef de kaars een kans.
Veel feesten spelen zich ’s avonds af, waarbij de verlichting speciaal is afgestemd op de gelegenheid of de locatie. Kaarslicht, lampionnen of tuinfakkels geven een bijzondere sfeer, die je graag wilt vastleggen. Met je flitser in de automatische stand is die kans gering doordat deze het omgevingslicht als het ware ‘wegflitst’. Het resultaat is een fel verlichte voorgrond en een donkere achtergrond. Dit voorkom je door je flits in de sluimerstand te gebruiken in combinatie met een functie die geschikt is voor donkere situaties. Je vindt deze onder ‘Scene’ op je toestel.

Rode ogen
Gebruik je de flitser, vermijd dan dat iemand eruit komt te zien als in een griezelfilm, namelijk met fel oplichtende rode ogen. Dit effect ontstaat doordat de pupillen klein zijn in het donker en heftig kunnen reageren op het plotselinge flitslicht. In de stand ‘red eye reduction’ geeft de camera eerst een korte voorflits. Op het moment dat de foto wordt genomen, hebben de pupillen de gelegenheid gehad om zich aan te passen.
2. Voorkom lucky shots.
Maak je op een feest foto’s van de gasten? Maak dan minimaal drie foto’s van dezelfde perso(o)n(en). Vaak overval je mensen door een camera op ze te richten. Ze worden onzeker, of zelfs verlegen, en gaan zich anders gedragen. Vrijwel niemand blijft volledig zichzelf.

Maak meerdere opnamen en ga in gesprek
Maak je meer foto’s, dan ontstaat er gewenning waardoor het gedrag spontaner wordt. Zeker als je ook blijft praten tegen de mensen. Hun aandacht is dan op jou gericht, in plaats van op de camera. Er is ook een praktische reden. Hoe meer mensen op de foto staan, hoe groter de kans dat een persoon net zijn/haar ogen dichtheeft, of anderszins ongunstig in beeld komt.
Kortom: meer foto’s, meer kans op een prachtshot!
3. Fotograferen tijdens concerten.
Een onvergetelijk concert van je favoriete band. De zaal, of het stadion, is uitverkocht en de sfeer is indrukwekkend. Het is hoogstwaarschijnlijk donker, dus ben je geneigd te flitsen. Dit is zinloos, want de zanger(es) of band bevindt zich veel te ver weg. Wat je met flits wél haarscherp ziet, zijn de hoofden van de mensen die vlak voor je staan. Maar daar kwam je vast niet voor.

Haal het maximale resultaat uit de situatie
Zet in dit soort gevallen je flits uit en probeer zoveel mogelijk uit de situatie te halen. Met een compact camera zul je de mensen op het podium niet haarscherp te zien krijgen. Wél kun je een mooie overzichtsfoto van het publiek en het podium maken. Kies voor de nachtstand onder ‘Scene’ en hou je
camera volledig stil. Dat is misschien lastig in het gedrang, dus zoek ergens een plaats waar je ondersteuning vindt, zoals een muurtje of een reling. Je camera neerleggen kan ook. Gebruik dan de zelfontspanner.
4. Focus op details.
Probeer, naast het maken van reguliere opnamen, ook eens op details te letten in plaats van op het geheel. Een ring die over een vinger schuift, is veel indringender dan twee mensen die ‘iets’ met elkaars handen doen. Een pen die boven het papier zweeft, zegt meer dan iemand die een handtekening zet. Het mes dat in de taart verdwijnt, is artistieker dan een obligate foto van het duo dat hem aansnijdt. Wees dus creatief en zoom in op details die een situatie of handeling symboliseren. Kijk daarbij ook naar de aankleding van de locatie. Leg de slingers vast, een dienblad met champagneglazen of een feestelijk gedekte tafel vlak voordat het diner begint. Ook hier geldt dat één kunstig gevouwen servet misschien meer uitdrukt dan twintig couverts op een rij.
5. Groepsfoto’s.
Bij het fotograferen van groepen mensen moet je op een paar dingen letten. In de eerste plaats wil je natuurlijk iedereen in beeld hebben. Zorg daarom voor genoeg afstand, maar hou de individuele herkenbaarheid in de gaten. Een groepsfoto heeft immers weinig zin als je niet meer kunt zien wie wie is. Is de groep te groot? Fotografeer dan van bovenaf. Bijvoorbeeld vanaf een balkon. Voorkom verder dat mensen een lijzige houding aannemen in afwachting van de foto. Blijf praten tegen je publiek en leg uit wat je aan het doen bent. Nog beter: geef de opdracht om onderling in gesprek te gaan. Pas op jóuw teken kijkt iedereen tegelijk naar de camera. Herhaal dit een aantal keer. Zo haal je de spanning eraf en creëer je een zo natuurlijk mogelijke situatie.
6. Vuurwerk.
Oudejaarsavond, de hemel boven de stad lijkt één grote vuurzee. Je wilt zowel de vormen als de kleuren van het vuurwerk fotograferen. Gebruik hiervoor de speciale stand op je camera onder ‘Scene’. Je herkent het symbooltje meteen. Deze functie zorgt automatisch voor een langere sluitertijd. Het is daarbij wel belangrijk dat je de camera volledig stilhoudt. Het beste werk je met een statief, maar je kunt het toestel ook op de grond leggen en de zelfontspanner gebruiken. Wil je niet alleen zien wat er recht boven je gebeurt? Vergroot dan de invalshoek door de camera schuin neer te leggen, bijvoorbeeld op een steen of een luciferdoosje.
7. Speel de paparazzo.
Onbespied gedragen mensen zich het meest spontaan. Als je de gasten op een feest of receptie zo natuurlijk mogelijk wilt fotograferen, is het dus beter als ze dat niet doorhebben. Hou je camera goed stil en zoom vanaf een verdere positie in op pratende mensen. Ze zullen hoogstens denken dat je iemand op de voorgrond portretteert. Bestudeer mensen eerst een tijdje en probeer te ontdekken of ze een bepaalde houding hebben die kenmerkend voor hen is. Beweeg en speel met meerdere invalshoeken, in plaats van een standaard ‘kiekje’ recht van voren te
maken.
8. In een discotheek.
Dansende mensen in een uitbundige, rokerige sfeer. Half donker, half verlicht door zwaaiende, felle lichtbundels. Factoren die fotograferen er beslist niet eenvoudiger op maken. Toch leent deze setting zich prima voor spannende fotografie. Je zult alleen zelf het roer in handen moeten nemen om de situatie onder controle te krijgen. Wil je mooie effecten bereiken, waarbij je geen gezichten ziet, maar schimmen in grillige poses? Pas dan de ISO-waarde aan om je camera lichtgevoeliger te maken. De mogelijkheden verschillen per toestel, waarbij de waarden uiteen kunnen lopen van 800 tot 1600. Hou de camera heel goed stil, of beweeg mee met het onderwerp.
9. Gebruik een externe flitser.
De standaardflitser op je (spiegelreflex)camera heeft een maximaal bereik. Dat betekent dat je tijdens feestfotografie tegen een grens aan kunt lopen. Met een externe flitser nemen je mogelijkheden echter aanzienlijk toe. Om ervoor te zorgen dat het flitslicht je onderwerp minder ‘hard’ maakt, voorzie je de externe flitser van een speciaal opzetkapje. Doordat dit kapje het flitslicht ‘uitwaaiert’, worden je foto’s warmer.
10. Speel met sluitertijd.
Stel, je wilt bewegende mensen in een donkere situatie met flits fotograferen. Bijvoorbeeld een bruidspaar tijdens de openingsdans van het feest, of een actiefoto van iemand in een discotheek. Dan is het mooi en soms zelfs noodzakelijk om een langere sluitertijd aan te houden. Deze kun je zelf instellen via de stand ‘Tv’. Afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht en de snelheid van bewegen, varieer je van 1/30s tot 1/15s of zelfs 1/8s. Dat kan fraaie beelden opleveren. Zeker als vrijwel het hele lichaam van iemand scherp is (doordat het beeld werd ‘bevroren’ tijdens de flits), maar bijvoorbeeld zijn/haar lange haren juist wazig op de foto staan. Kijk goed naar de bewegingen van iemand en probeer deze te volgen. Niet makkelijk, maar oefening baart kunst.